paintjob

Plaats reactie
jemast
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:18

paintjob

Bericht door jemast »

ik wil een paintjob voor een truck maken.
maar moet ik dan voor alle kleuren die ik gebruik de base_color intikken

groet
jemast
Gebruikersavatar
Bart
Lid
Lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:34
Locatie: Echt

Re: paintjob

Bericht door Bart »

Als je het écht goed wilt doen, probeer het dan zo te doen
Voor paintjobs moet je de volgende bestanden hebben;


uit definition.dds;
def/vehicle/truck/"type truck"/paint_job/"naamvanpaintjob".sii (dit is het bestand dat het spel gebruikt voor alle gegevens van de skin, hierin staan de naam van de skin, de prijs en de basiskleuren, de link naar de miniatuurweergave enz. openen met kladblok)

uit de base.scs;
vehicle/truck/upgrade/"naamvanpaintjob".dds (dit is de skin zelf en open je in Photoshop)
vehicle/truck/upgrade/"naamvanpaintjob".tobj (dit bestandje is de link tussen het .sii bestand en het .dds bestand, openen met Tobjedit)

als je wil kun je ook je eigen miniatuurweergave maken
uit de base.scs;
material/ui/accessory/"naamvanpaintjob.dds" (dit is de miniatuurweergave zelf, openen met Photoshop)
material/ui/accessory/"naamvanpaintjob.mat" (dit is de link tussen het .sii bestand en de .tobj, openen met kladblok)
material/ui/accessory/"naamvanpaintjob.tobj" (dit is de link tussen de .mat en de .dds, openen met Tobjedit)

zorg ervoor dat alle bestanden een nieuwe naam krijgen, zodat een bestaande skin niet meer vervangen wordt. Zorg er ook voor dat alle verwijzingen naar bestanden ín andere bestanden ook geupdate worden. In de .sii zie je bijvoorbeeld de bestandsnamen van de skin staan, verander die ook in de sii zodat het spel de juiste bestanden terugvind.
Zo krijg je een standalone skin. Je kunt er ook voor kiezen een bestaande skin te vervangen, wellicht handig voor je eerste poging.
uit de base.scs;
vehicle/truck/upgrade/"naamvanpaintjob".dds (dit is de skin zelf en open je in Photoshop)

Gewoon de skin aanpassen zonder bestandsnamen te veranderen. Zo kun je vrijwel niets fout doen, maar wordt een bestaande skin wel overschreven.
O ja. Probeer het via deze manier te doen, en niet via de color.dds! De color.dds is alleen bedoeld voor schaduwen en lichtinvallen. Het aanpassen van dit bestand kan voor veel problemen zorgen als je het verkeerd doet. Alle wagens van hetzelfde merk krijgen sowieso hetzelfde patroon (ook het AI en andere auto's ut je wagenpark) en de kans bestaat dat je truck heel vreemd gaat uitzien met rara strepen, blokjes of regenboogpatronen. Blijf daar dus weg.
Gebruik toch Photoshop, met je Paint...
jemast
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:18

Re: paintjob

Bericht door jemast »

bedankt
denk da ik hier wel verder meekom
jemast
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:18

Re: paintjob

Bericht door jemast »

ik heb nog een vraag
ik heb in de base.scs paintjob_001.dds aangepast,maar als ik weer naar het spel ga dan is die niet veranderd
wat doe ik fout

groet
jemast
Gebruikersavatar
Bart
Lid
Lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:34
Locatie: Echt

Re: paintjob

Bericht door Bart »

Je hebt de base.scs zelf toch niet aangepast of wel? Als ik jou was zou ik eerst even de basis leren hoe je een scs bestand maakt om in je modmap te zetten.
Gebruik toch Photoshop, met je Paint...
jemast
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:18

Re: paintjob

Bericht door jemast »

wat is het verschil tussen color.dds en en paintjob en als je een paintjob maakt moet je dan nog speciale kleuren gebruiken
Gebruikersavatar
Bart
Lid
Lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:34
Locatie: Echt

Re: paintjob

Bericht door Bart »

De color.dds is het bestand waar alle schaduwen e.d. op staan afgebeeld. Je kunt daar ook een skin op zetten, maar dat gaat in het spel vaak mis. De color.dds is dus een soort van onderlaag. Normale paintjobs moet je zien als een bovenlaag.

Voorbeeld; je maakt een complete skin op de color.dds. Je gaat ingame, en je zult zien dat je truck meteen die skin zal hebben. Als je de paintshop in gaat moet je dan persé je wagen wit spuiten om de kleuren goed uit te laten zien. Als je op de color.dds een rode auto hebt geskind en je spuit de auto blauw krijg je een paars resultaat. Wagens van hetzelfde merk die je tegenkomt gebruiken dezelfde colr.dds en hebben zoals je weet altijd een andere kleur. Maar omdat ze allemaal die rode skin zullen hebben krijg je de meest rare combinaties.

---

Paintjobs worden alleen gebruikt op de truck van de speler, dus dat is de juiste manier om het doen.
Je kunt een paintjob vaste kleuren meegeven. Het bijbehorende .sii bestand ziet er dan zo uit;
SiiNunit
{
accessory_paint_job_data : naamvanskin.scania.r.paint_job
{
name: "naam van skin"
price: 1000 unlock: 5
icon: "bestandsnaam van de .dds van het icoon (zonder extensie)"
airbrush : true
base_color : (0.8307, 0.8307, 0.8307)
paint_job_mask: "/vehicle/truck/upgrade/paintjob/bestandsnaam van het .tobj bestand van de skin"
stock: true}
}
De basiskleur van deze skin is wit. Die gebruik je om de spiegels, zonneklep en deurklinken bij de rest van de skin te laten passen. In de tutorialsectie op dit forum zie je hoe je deze code berekent.

---

Je kunt er ook voor kiezen om je skin ingame te kleuren. Het bijbehorende .sii bestand ziet er dan ongeveer zo uit (iets ingewikkelder);
SiiNunit

{
accessory_paint_job_data : naamvanskin.scania.r.paint_job
{
name: "Naam van skin"
price: 5000
unlock: 5
icon: "bestandsnaam van de .dds van het icoon (zonder extensie)"

mask_r_color : (0.4677, 0.0129, 0.0176)
mask_r_locked: false

mask_g_color : (0, 0.1965, 0.3878)
mask_g_locked: false

mask_b_color : (0.0150, 0.0150, 0.0150)
mask_b_locked: false

base_color : (0, 0.1965, 0.3878)
base_color_locked: false

paint_job_mask: "/vehicle/truck/upgrade/paintjob/paintjob_curl.tobj"

suitable_for[]: "topline.scania.r.cabin"
}
}
Hier geven de kleurcodes aan welke kleuren de skin zal hebben in de paintjobs. Als de kleur "locked:false" is kun je hem ingame echter veranderen. Als de kleur "locked:true" is zal de kleur niet ingame kiesbaar zijn. Maximaal kun je dus 4 kleuren gebruiken bij zo'n skin. Wordt een kleurkanaal gelocked verdwijnt het kleurvakje ook.


Ik zal in de loop van de week een uitgebreide tutorial maken van begin tot het eind.
Gebruik toch Photoshop, met je Paint...
jemast
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:18

Re: paintjob

Bericht door jemast »

oke
bedankt
Plaats reactie

Terug naar “Skinnen”